امّت سلمان

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

در باب زندگی حضرت علی علیه السلام نوشتار، کتب، مقالات و... نگاشنه شده است . نوشتاری که حتی اگر همه آن با هم در یک جا جمع شوند نتوانند خوشه ای از درخت بیکران و طیبه این مرد الهی پیدا کرد. شخصیتی که حتی توسط دشمنانش مدح گردیده و در باب فضائل و اندیشه های بزرگ و حقانیت او قلم به دست گرفتند و اقرار به عجز و ناتوانی نمودند .

شناخت چنین شخصیت عظیمی که هیچ گاه دین را از مقابل چشمانش گذر نکرد و فرهنگ را اولویت اصلی خود قرار داده بود سخت و ناممکن است. اما در این نوشتار بر آن هستیم گوشه ای از فرهنگ اسلامی و انقلابی امیر مؤمنان علی علیه السلام را بررسی نمایم . گوشه ای که شاید به شناخت این مرد الهی اشاره کند. در گفتاری منقول شده است . یکی از فرزندان و نوه های زیبر که از عداوت و کینه ورزی به این امام همام کوتاهی نمی ورزید رو به پدر خود و فرزند زیبر از فراگیر بودن و گسترش نام ایشان [ امام علی ع ]می پرسد و پدرش در جواب پاسخ می دهد : « اینها به خدا دعوت می کنند و در حالی که دشمنانشان به سوی باطل و تبلیغات علیه او خنثی می گردد » برهمین اساس به بخشی از روش های فرهنگی امام علی علیه السلام در ذیل اشاره می گردد :

الف ) توازن عجیب در شخصیت امیر المؤمنین

در شخصیت شناسی امیرالمؤمنین تعادل و اعتدال معنای عجیبی داشت . معنایی که باید گفت توازن درست و دقیق در ایشان بوده است . وجود رحم و رقت قلبی در کنار قاطعیت و صلابت به طوری که آنقدر عسل در دهان بچه یتیم و فقیر می گذاشت که اطرافیان می گفتند : لو ددت انی کنت یتیما  این رفتار در کنار حضور ایشان در جنگ و جهاد و مقابله با مزدوران و فرصت طلبان بخشی از این توازن است . توازنی که امام راحل این چنین می فرمایند : « ابعاد مختلفه این است که در آن بعد این را وادار نمی کند که از این یکی صرف نظر بکند؛ جامع الجهات است »

در کنار این توازن، ورع و نداشتن رودربایستی با کسی است . امیرالمؤمنین(ع)  نهایت ورع را داشتند و حتی در برابر محمد بن ابی بکر که همچون فرزند خود علاقه داشت، پس از انتصاب به حکومت مصر و دیدن نحوه ی حکومت او بدون کوچکترین اتلاف وقتی، مالک را با نامه ای دیگر به حکومت مصر منصوب نمود. و هیچ نگاهی به نگرانی و ناراحتی محمدبن ابی بکر نکرد . نگاهی که در تمامی لحظات و شخصیت عظیم امیر المؤمنین به چشم می خورد .

ب ) مظلومیت و سکوت وحدت آفرین

حضرت امیرالمؤمنین مظلوم ترین فرد تاریخ بشریت است . فردی که هیچ کس تا پایان عمرش نتوانست ادعای این را داشته باشد در مقابل شجاعت او بایستد ولی برای حفظ وحدت و اصل دین و برای اینکه دیگران نگویند او برای حق غصب شده اش، دین پسر عم و رسول خدا را نابود کرد، سکوت نمود . سکوتی که گهگاه با امر به معروف و نهی از منکر و نیز مشورت دادن با خلفا ادامه داشت . در همین راستا رهبر معظم انقلاب امیر المؤمنین را میان اتحاد شیعه و سنی دانسته و در بیانی، کسانی که مایه ی اختلاف می دانند به شدت برخورد نموده است .این وجه از شخصیت امام علی(ع) می توان بر همگان درسی باشد که در فرهنگ و مسائل فرهنگی، امر به معروف و نهی از منکر در کنار ایجاد وحدت برای حفظ اصل دین واجب بوده و باید با قدرت به این موضوع توجه داشت . موضوعی که در چند سال اخیر جریانات تند روی غیر مسلمان در هر دوجریان اعتقادی ( شیعه و سنی ) بر آن هستند با فاصله گیری از اندیشه ی والای امیر المؤمنین، صفوف وحدت مسلمین را شکسته و دریای خون به راه بیاندازند . این روش هیچگاه مورد پذیرش امیرمؤمنان نبوده و نیست و در فرهنگ اسلامی ایشان جایی نداشته است .

ج ) ساده زیستی در عین داشتن قدرت بر تملک

امامت و جانشینی رسول خدا قدرت و اختیار بر امام علی (ع) می داد تا ایشان ملک شرق و غرب را در زیر دستان خود داشته باشد و چنان حکومت کند که دیگران حسرت آن را بخورند. در مکتب و منطق فرهنگی و تربیتی علی علیه السلام این عمل نه تنها پذیرفتنی نبود بلکه بسیار نکوهش می شد . نگاه به نامه به مالک و دیگر منصوبین ایشان، رازهای بسیاری را به انسان نشان می دهد . رازهایی که با بررسی زندگی پردرآمد ایشان همیشه ساده زیستی طلب گردیده شد و ایشان بود که اشراف طلبی را به شدت رد  می نمود و برای همین بسیاری از یاران و نزدیکانش به دشمنان او تبدیل شدند . افرادی که روزگاری معروف به پیشقراولان سپاه اسلام بودند و حال در جمل در برابر او ایستادند .

د ) مقیاس و میزان بودن زندگی امیر مؤمنان

بررسی و پرداختن به سیره معصومین از اموری است که مورد تأکید خود آنان نیز بوده است . در نامه ای حضرت علی علیه السلام به یکی از فرزندانشان می توان مصداق این مقیاس را فهمید، در بخشی از فرهنگ امیر المؤمنین (ع) توجه به زندگی مردم حائز اهمیت بوده است و  مسئولین را نسبت به این امر آگاه نموده است . ایشان در نهج البلاغه بیان می دارند : « ان الله تعالی فرض علی ائمه الحق ان یقدروا انفسهم بضعفه الناس ». این  کلام کاملاً آشکار می سازد که رنگ و بوی زندگی مسئولین باید رنگ و بوی مردم داشته باشد نه آنکه به سمت عیان و اشراف رفته و خود را با آن مقایسه نماید . مقایسه ای که در دیدگاه اجتماعی و فرهنگی امیرالمؤمنین جایگاهی نداشت و ندارد .

آنچه که می توان از شخصیت و اندیشه امیر المؤمنین دریافت حرکت کردند به سمت این اندیشه ها است . حرکتی که باید ایشان را قله ای مفروض دانسته و به آن سمت میل نمود . شناخت شخصیت امام علی (ع) کاری بس سخت و باید گفت ناممکن است . اما آن را باید دانست که اصل حرکت حضرت امیر علیه السلام حرکتی فرهنگی و دینی بوده و اندیشه سیاسی، حکومتی ایشان نیز بر آن فرهنگ استوار است. در همین راستا رهبر معظم انقلاب می فرماید : « آنچه مهم است، علی وار شدن، یا اگر این را برای خودمان مبالغه آمیر بدانیم، حرکت به سوی علی وار شدن است. همه، به خصوص مسئولان کشور و دولتمردان و کسانی که باری از بارهای اجتماعی را بر دوش دارند، باید سعی و تلاش کنند تا عمل خود را در جهتی که به همانندی با امیر مؤمنان منتهی می شود، منطبق کنند. »

منبع : فرهنگ نیوز

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۳ ، ۲۱:۲۶

                                                                                                         حضرت علی (ع)

در نهج البلاغه نیز در نامه شماره 47 اجمالى از این وصیت آمده و خلاصه‌‏اى از آن در کشف‌الغمه و روایات دیگر آمده که همه آنها را
علامه مجلسى(ره) در بحارالانوار نقل کرده و ما همان روایت ابوالفرج را که نسبتاً جامع‌تر از دیگران است، نقل مى‌کنیم.


ابوالفرج در « مقاتل‌الطالبیین » روایت کرده که پس از ضربت خوردن امیر مؤمنان، اطباى کوفه را به بالین آن حضرت آوردند و در میان آنها، هیچ یک در معالجه زخم و جراحى استادتر از اثیر بن عمرو نبود و او متخصص در معالجه زخم‌ها و جراحات بود و از جمله چهل نفر جوانى بود که در زمان ابوبکر در عین التمر به دست خالد بن ولید اسیر و در کوفه ساکن شده بود.

این طبیب همین که زخم سر آن حضرت را دید، دستور داد شُش گوسفندى را بیاورند و از میان آن رگى را بیرون آورد و آن رگ را در زخم مزبور نهاد و پس از اندکى بیرون آورد و آن را مشاهده کرد. سپس رو بدان حضرت کرده، گفت: «اى امیر مؤمنان، هر وصیتى دارى، بکن که ضربت شمشیر این دشمن خدا به مغز سر رسیده و معالجه سودى ندارد.»
در این وقت بود که امیر المؤمنین کاغذ و قلم و دواتى طلبید و شروع به وصیت کرد.

بسم ‏الله الرحمن الرحیم

این وصیتنامه‏ اى است که امیرالمؤمنین، على بن ابیطالب بدان وصیت مى‏‌کند: گواهى مى‏‌دهد که معبودى جز خدا نیست که یگانه است و شریک ندارد و نیز گواهى می‌دهد که محمد(ص) بنده و رسول اوست، که خداوند او را به راهنمایى و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان پیروزش کند، هرچند مشرکان آن را ناخوش دارند. درود و برکات خدا بر او باد! «همانا نماز و پرستش و زندگى و مرگ من از آن خداوندى است که پروردگار جهان است و شریکى براى او نیست و بدان مأمور گشته‌‏ام و منم از نخستین مسلمانان».

اى حسن! من تو را و تمام فرزندان و خاندانم و هر کسى‏ که این وصیتنامه به او برسد، به تقوا و ترس از خداوندى که پروردگار شماست، سفارش مى‏ کنم و باید نمیرید جز اینکه مسلمان باشید و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، زیرا به راستى من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که مى‏ فرمود: اصلاح دادن میان مردمان از همه نماز و روزه بهتر است و آنچه دین را تباه ساخته و از بین مى‌‏برد، افساد میان مردمان است، ولا قوه الا بالله العلى العظیم [نیرویى جز به وسیله خداى بزرگ نیست].

به خویشان و ارحام خویش توجه داشته باشید و به آنان پیوند کنید، صله رحم کنید تا خداوند در روز قیامت حساب را بر شما آسان گرداند.

الله الله فى الایتام، فلا تغبوا افواههم، ولا تضیعوا بحضرتکم : از خدا بترسید، از خدا بترسید، درباره یتیمان، پس براى دهن‌هاشان به سبب سنگدلى‎‏تان نوبت قرار ندهید (که گاهى سیر و گاهى گرسنه نگاهشان دارید).
الله الله فى جیرانکم، فانهم وصیه نبیکم ...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره همسایگانتان که رسول خدا(ص) درباره آنان سفارش کرده و پیوسته درباره آنان توصیه مى‏ فرمود، به اندازه اى که ما گمان کردیم براى همسایگان از همسایه خود ارث قرار م ى‏دهد و حرمت آنان به اندازه‌اى است که سهمى در مالشان براى همسایه تعیین کرده!

الله الله فى القرآن، فلایسبقکم الى العمل به احد غیرکم: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره قرآن مبادا کسى به عمل‏کردن بدان بر شما سبقت جوید.
الله الله فى الصلاه فانه خیر العمل وانها عمود دینکم: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره نماز، زیرا که نماز ستون دین شماست.

الله الله فى بیت ربکم لاتخلوه ما بقیتم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره خانه پروردگارتان (خانه کعبه)، مبادا تا زنده هستید، آن خانه از شما خالى‏ بماند، که اگر رها شد، مهلت داده نمى‌شوید و به عذاب دچار مى‏‌شوید و اگر از شما خالى ماند، کیفر خداوند فرصت زندگى به شما نمى‏دهد.

الله الله فى الزکاه فانها تطفى غضب ربکم: از خدا بترسید، از خدا بترسید در دادن زکات اموال خود که زکات خشم پروردگار را فرو نشاند.
الله الله فى شهر رمضان فان صیامه جُنه من النار: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره روزه ماه رمضان، زیرا که آن براى شما چون سپرى است از آتش دوزخ.

الله الله فى الفقراء والمساکین فشارکوهم فى معاشکم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره بینوایان و مسکینان و آنها را در زندگى خود شریک سازید و از خوراک و لباس خود به آنها نیز بدهید.

الله الله فى الجهاد باموالکم وانفسکم والسنتکم: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره پیکار کردن در راه خدا به مالها و جان‌ها و زبان‌هاى خویش.
الله الله فى ذریه نبیکم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره امت پیغمبرتان، مبادا در میان شما ظلم و ستمى واقع شود.

الله الله فى اصحاب نبیکم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره اصحاب پیغمبرتان؛ زیرا که رسول خدا(ص) درباره آنان سفارش فرموده.
الله الله فى النساء و فیما ملکت ایمانکم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره زیردستانتان، غلامان و کنیزان، زیرا که آخرین سفارش و وصیت رسول خدا(ص) این بود که فرمود: «من شما را درباره دو دسته ناتوان که زیردست شما هستند، سفارش مى‏‌کنم».

آنگاه فرمود:
الصلاه الصلاه، لا تخافوا فى الله لومه لائم...: نماز! نماز! درباره خداوند از سرزنش مردمان نهراسید؛ چه، هر کس به شما ستم کند یا اندیشه بد داشته باشد، خداوند شر او را کفایت فرماید.
با مردم به نیکى سخن بگویید، همان گونه که خدا فرمود. امر به معروف و نهى از منکر را ترک مکنید که رشته کار از دست شما بیرون شود، آنگاه هر چه دعا کنید و از خداوند دفع شر خواهید، پذیرفته نشود و به اجابت نرسد.

بر شما باد هنگام معاشرت، به فروتنى و بخشش و نیکویى درباره یکدیگر و زنهار از جدایى و تفرقه و پراکندگى و روى‏ گردانیدن از هم و در نیکوکارى، یار و مددکار یکدیگر باشید و بر گناه و ستمکارى کمک مباشید که شکنجه و عذاب خدا بسیار سخت است.
خداوند نگهدار شما خاندان باشد و حقوق پیغمبرش را در حق شما حفظ فرماید، اکنون با شما وداع مى‏‌کنم و شما را به خدا مى‏‌سپارم و سلام و رحمتش را بر شما مى‏‌خوانم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۳ ، ۰۰:۵۳

کاربران اینترنت کمتر توجه دارند که هنگام مراجعه به اخبار مورد علاقه در پایگاه‌های خبری، معمولا علامتی هم برای کاربران بعدی به جای می‌گذارند و ناخودآگاه وسیله تبلیغ خبرهای خاصی می‌شوند. با این وصف، هر کاربر می‌تواند کلیک‌های خود در پایگاه‌های خبری را به گونه‌ای انجام دهد که ضمن استفاده از اخبار مورد نظر، توجه کاربران بعدی را به امور معنوی ـ که معمولا در جار و جنجال‌های خبری مغفول و مظلوم واقع می‌شوند ـ جلب کند. 

شاید بالا‌ترین و پرتکرار‌ترین هشدار قرآن به ما آدمیان، پرهیز از غفلت از خداوند و قیامت و به تعبیری دنیازدگی باشد. اگر در گذشته تنها با گفتار و عمل صالح این امکان وجود داشت که یک فرد، دعوت‌کننده به خدا باشد، امروز می‌توان از «کلیک» به صورت یک «گفتار صامت» بهره برد و «دعوت‌کننده به سوی خدا» و به تعبیر قرآن «داعی الی الله» بود. خالق هستی چنین کسی را با تعبیری لطیف «صاحب بهترین گفتار» می‌داند: «و من أحسن قولا ممن دعا الی الله و عمل صالحا» (و چه کسی خوش‌گفتار‌تر از کسی است که مردم را به سوی خدا دعوت کرده و عمل صالح انجام می‌دهد؟) (فرقان/۷۲). 

اما این دعوت معنوی را چگونه می‌توان نسبت به کاربران دیگر که آنان را نمی‌شناسیم انجام داد؟ 

خوشبختانه در پایگاه‌های مهم خبری، این امکان برای کاربر فراهم است که از پربازدید‌ترین یا پربیننده‌‌ترین اخبار مطلع شود. اگر افرادی که دغدغۀ دینی بیشتری دارند، خود را مقید کنند که که در ضمن مرور اخبار، وقتی با مطلبی معنوی مثل «دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان»، «حدیثی از یک معصوم»، «سفارشی اخلاقی از یک اهل دل»، «اوصاف بهشت یا جهنم» و مانند آن مواجه می‌شوند، بی‌تفاوت نگذرند و روی آن کلیک کنند، این مطالب در زمرۀ پربیننده‌ترین اخبار قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب، توجه کاربران پرشماری را که برای انتخاب اخبار به ستون پربازدید‌ترین اخبار مراجعه می‌کنند، جلب خواهد کرد. طبعا هر کسی ‌که روی یک مطلب معنوی کلیک می‌کند و در پربازدید ساختن آن سهمی دارد، گذشته از بهره‌ای که خودش می‌برد در ثواب استفادۀ دیگران نیز شریک خواهد بود. 

البته در اینجا فقط مسأله ثواب مطرح نیست، بلکه اگر عده‌ای این کار را با جدیت دنبال کنند، بر نوع کلیک‌های رایج و پرشمار در جامعه ایرانی هم تأثیر خواهد گذاشت. اگر هنگام مراجعه به یک سایت خبری ببینیم در میان اخبار متنوع، مطلبی با عنوان «راهکارهایی برای توجه بیشتر در نماز» هم از پربازدید‌ترین اخبار شده است، خود به خود به برخی کاربران القا می‌شود که مطالب معنوی هم مورد اهتمام خاص جامعه و شایسته توجه است و پس از مدتی برخی از امور لغو که شائبه گناه هم در آن هست، کمتر در زمره پربیننده‌ترین‌ها قرار گیرد. 

متأسفانه در بخش پربیننده‌ترین‌های اخبار، چه در پایگاه‌های خبری مذهبی و انقلابی و چه غیر آن، معمولا حتی یک مطلب دعوت کنندۀ به خدا و یاد خدا هم دیده نمی‌شود‌ و برعکس، این اخبار مربوط به مسائل مبتذل، تجسس در امور شخصی دیگران، گاف یک فرد معروف، عکس لو رفته و امثال آن است که در کنار موضوعات داغ خبری روز به سرعت به پربیننده‌ترین تبدیل می‌شود. یک انسان خودساخته روی خبری مانند «گاف یک مجری» کلیک نمی‌کند، چون اولا و ثانیا شائبه دو حرام یکی به نام «عیب‌جویی» و دیگری به نام «تمسخر» در آن هست و ثالثا می‌داند اگر چنین امری دربارۀ خودش اتفاق افتاده بود دوست نداشت دیگران روی آن کلیک کنند. در جامعه‌ای که یاد خدا بر آن حاکم است این نوع اخبار، کاربران را به یاد «اذا مرو باللغو مروا کراما» می‌اندازد (وقتی با امر بیهوده‌ای برخورد می‌کنند با بزرگواری و بدون توجه از کنار آن می‌گذرند) (فرقان/۷۲). 

طبیعی است، اخبار روز و متنوع، اعم از تصویری و غیرتصویری، جذابیت خاصی دارد. نه عجیب است و نه مذموم که این اخبار از زمره پربیننده‌ترین‌ها باشند و نه انتظار آن است که همه اخبار پربیننده را اخبار معنوی تشکیل دهند. مقصود این نوشته، ترغیب به مراجعه کمتر به اخبار جذاب روزانه ـ البته آن‌ها که شائبه غیرشرعی بودن ندارند ـ نیست، بلکه مراد آن است که حال که می‌توان در ضمن مراجعه روزمره به اخبار، دیگران را هم به امور الهی دعوت کرد، نباید بی‌تفاوت از کنار اخبار معنوی گذشت. 

همچنین مسأله این نیست که عده‌ای دنبال اخبار معنوی بگردند و کلیک کنند تا این اقدام، حالت تصنعی به خود بگیرد، بلکه مقصود، ایجاد این حس مسئولیت در خود است که اگر در ضمن مرور اخبار به چنین مطالبی برخوردیم بی‌اعتنا نگذریم. 

‌دغدغه نداشتن نسبت به حال معنوی دیگران، سوغات نامبارک غرب است و قرآن با تعابیر مختلف ما را به حساس بودن نسبت به سرنوشت معنوی دیگران ترغیب کرده است که مظلومی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» تنها یکی از نمونه‌های آن است. (البته چنین نیست که هر کس به روش دلخواه و بدون ملاحظه شرایط و جوانب، می‌تواند در جامعه، داعی دیگران به سوی امور معنوی شود و باید از افراط‌ها و تفریط‌ها که نتیجه معکوس می‌دهد پرهیز کرد‌).

حقیقت این است که این «اخبار معنوی» نیستند که به کلیک کردن ما نیازمندند، این «ما» هستیم که نیازمند کلیک روی این مطالب هستیم. سوره مبارکه عصر به ما هشدار می‌دهد ‌هر کس دیگران را به حق توصیه نکند (تواصوا بالحق) در حال خسران است؛ بنابراین، پیوستن به کاروان کلیک‌کنندگان معنوی، قبل از آنکه ذخیره ‌‌کردن ثواب باشد، نجات دادن خود از خسران و زیان است. 

در طول روز چند بار با دل یا زبان، از خدا یادی کرده و در ‌سال چندین ‌بار «جانم علی» و «حسین جانم» بر زبان می‌آوریم. اینترنت فضای مناسبی برای نشان دادن و سنجیدن این علایق در عمل است؛ آنجا که مثلا به سخنی از خداوند یا اهل بیت ـ علیهم السلام ـ برخورد می‌کنیم. در این فضای اصطلاحا مجازی و در واقع حقیقی، کلیک‌های معنوی، کاری بدون زحمت و بدون هزینه و در عین حال بسیار مؤثر و پرثمر است که از تک تک ما برمی‌آید. 

کلیک معنوی، تمرینی است برای در نظر داشتن یک عتاب قرآنی؛ عتابی که گرچه در اصل، خطاب به برخی شاعران است، به خوبی در مورد کاربران اینترنت مصداق پیدا می‌کند و آنان را از پرسه ‌زدن‌های بی‌هدف نهی می‌کند، آنجا که خداوند می‌فرماید: ألم ‌‌تر أنهم فی کل واد یهیمون؛ آیا نمی‌بینی که آنان در هر وادی پرسه می‌زنند؟ (شعراء /۲۲۵)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۳ ، ۰۰:۴۰

بانوان و دختران در جامعه دینی به منزله استوانه‌هایی برای پیشرفته به حساب می‌آیند که از دریچه خانواده در تربیت و رشد مردان تأثیرگذار هستند و برای اثبات این مهم، همین بس که بهشت زیر پای مادران است.

ترویج عفاف بین بانوان مسئله‌ای جدی است که از طریق گسترش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیگیری می‌شود.

رسوخ ماهواره‌ای دشمنان غربی تأثیرگذاری‌های مخربی را در حوزه عفاف و حجاب تاکنون در بر داشته است که نمی‌توان نادیده گرفته شود.

رواج انواع مد‌های غربی، پدیده‌های ضدفرهنگی و حضور ناهنجار غرب‌زده‌ها در جامعه و مراکز علمی و دانشگاهی را در پی دارد که تخریب فرهنگی از آثار و پیامدهای نقشه‌های ضد فرهنگی و اعتقادی است که از دریچه رسانه‌های غربی به جامعه امروزی انتقال می‌یابد.

مدیر حوزه علمیه خواهران امام صادق (ع) شهرستان بویین زهرا در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا به هجوم غرب برای براندازی حجاب و عفاف در بانوان اشاره کرد و افزود: با توجه به این نکته لازم است تا ضمن توجه به آموزه‌های اخلاقی از بروز بسیاری پدیده‌های ناهنجار غیراخلاقی و ضد فرهنگی در جامعه جلوگیری به عمل آورد.

اکرم محمدزادگان با اشاره به تأکید دین اسلام بر ضرورت رعایت حدود شرعی عفاف در میان بانوان گفت: در این راستا لازم است تا ضمن فرهنگ‌سازی مناسب و غنی از بروز شبیخون نرم در جامعه جلوگیری کرده و ارتقای معنوی و تعالیم دینی را در اولویت قرار داد و دنبال کرد.

محمدزادگان با بیان اینکه تلاش برای گسترش عفاف بین دختران و بانوان باید در اولویت قرار گیرد، افزود: در این راستا مدارس و دانشگاه‌ها باید ضمن گسترش فرهنگ حجاب بین بانوان از تخریب فرهنگی جلوگیری کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان بویین زهرا ادامه داد: با توجه به رواج افسار گسیخته شبیخون نرم دشمنان، نیاز است تا امروز ضمن تعالی بخشی به دختران و بانوان برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و ضد فرهنگی تلاش کرد.

محمدزادگان با تأکید بر اینکه ساختارها و چارچوب‌های حضور بانوان در اجتماع باید تعریف شود، گفت: حضور بانوان و دختران در مراکز اجتماعی و دینی با رعایت کامل حدود شرعی و دینی بلامانع است.

این مسئول ادامه داد: تحصیل بانوان در حوزه‌های علمی نیز در گسترش روحیه دینی و اعتقادی تأثیرگذار است که به تازگی در استان قزوین نیز با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است.

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران بویین زهرا به رواج برخی از ناهنجاری‌های ضد اجتماعی و فرهنگی از سوی دشمنان به ویژه در بخش عفاف و حجاب تصریح کرد: ترویج حجاب بین دختران و بانوان باید به صورت تدریجی و همراه با سازوکارهای مناسب انجام شود.

محمدزادگان اهمیت کارهای فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر گسترش مسئله امر به معروف و نهی از منکر برای آگاه سازی از آسیب‌های اجتماعی مورد اهمیت است.

تربیت بانوان در مراکز دینی و تشویق آنان برای گرایش و شرکت در محافل فرهنگی به عنوان یکی از راهکارها برای فروکش کردن پدیده‌های ناهنجار است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در این خصوص اظهار داشت: با استفاده اقشار مختلف جامعه از لباس‌های اسلامی و ایرانی فرهنگ حجاب و عفاف به نحو مطلوبی در جامعه ترویج داده می‌شود.

طاهره بیگم سیدی با بیان اینکه با تعریف درست از مد، می‌توان لباس‌هایی برای آحاد جامعه فراهم کرد که ریشه در فرهنگ، سنن و آیین ایرانی داشته باشد، ابراز کرد: با تحقق این هدف لباس‌های اسلامی و ایرانی در جامعه بین مردم نهادینه می‌شود.

وی یادآور شد: مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به مد و لباس اسلامی داشته باشند و در راستای اشاعه این فرهنگ در جامعه تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه لباس‌های اسلامی و ایرانی ریشه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دارند، گفت: این لباس‌ها از تنوع بسیاری برخوردارند که باید با طراحی مناسب بتوان سلیقه‌ها و نیازهای مصرف‌کنندگان پوشاک را تأمین کرد.

سیدی با اشاره به اینکه لباس‌های اسلامی و ایرانی می‌تواند جایگزین مناسبی برای لباس‌های فرهنگ بیگانه در جامعه باشد، بیان کرد: لباس‌های اسلامی و ایرانی دارای تنوع مدل و رنگ‌بندی‌های زیبایی هستند که آحاد جامعه به‌ خصوص زنان و دختران به نحو مطلوب می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

سیدی با بیان اینکه تشکیل کمیته ساماندهی مد و لباس از مهم‌ترین وظایف دفتر امور بانوان در سال جاری است، اظهار کرد: این کمیته با هدف ترویج فرهنگ حجاب و عفاف اسلامی در سال جاری در استان قزوین تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه دفتر امور بانوان استانداری قزوین با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان در سال جاری کمیته ساماندهی مد و لباس را تشکیل دادند، گفت: این دو نهاد با برگزاری نشست‌هایی به توافق رسیدند که به طراحان لباس در استان قزوین برای ارسال آثار مد و لباس ایرانی و اسلامی فراخوان داده شود.

سیدی اضافه کرد: در این فراخوان دفتر امور بانوان استانداری قزوین با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان شاخص‌های مد و لباس اسلامی و ایرانی را برای طراحان مد و لباس در استان قزوین تعریف و تعیین کرده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: طراحان مد و لباس در استان قزوین براساس شاخص‌های مد و لباس اسلامی و ایرانی می‌توانند آثارشان را به دبیرخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند.

این مقام مسئول گفت: به مناسبت روز عفاف و حجاب داوران مربوطه آثار مد و لباس که توسط طراحان به دبیرخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده را بررسی و داوری کرده و از بین همه آثار ارسال شده برترین آنان را انتخاب کردند.

سیدی اظهار کرد: آثار برگزیده مد و لباس اسلامی و ایرانی توسط طراحان استان قزوین برای تولید به تولیدکنندگان پوشاک داده شد تا با تولید این لباس‌ها اقشار مختلف جامعه به خصوص زنان و دختران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با بیان اینکه تنوع‌‌طلبی و نوگرایی از خصلت‌های هر فردی است، یادآور شد: هر ساله دانشجویان بسیاری در رشته طراحی و دوخت لباس فارغ‌التحصیل می‌شوند که با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب می‌توان از این سرمایه‌های انسانی برای طراحی مد و لباس اسلامی و ایرانی به نحو مطلوب استفاده کرد.

در حال حاضر استان قزوین با توجه به ظرفیت‌های ویژه فرهنگی نیازمند نگاه ویژه به عرصه بانوان و دختران است.

حسن کاشی مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در جلسه اخیر کمیته تخصصی عفاف و حجاب استان قزوین گفت: مراکز دانشگاهی و عمومی قزوین از لحاظ رعایت عفاف و حجاب سالم‌سازی می‌شوند.

بی‌تردید درخشش و کسب موفقیت‌های بانوان و دختران محصل و دانشجو در میادین علمی و فرهنگی سندی برای حضور این قشر در فعالیت‌های اجتماعی است که با افزایش رویکردهای حمایتی و افزایش حجاب و عفاف توسعه می‌یابد.

منبع : فارس

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۳ ، ۱۹:۰۴